П`ятниця, 29.03.2024, 12:11
Відділ освіти Городенківської державної районної ради
Меню сайту
ЗНО
Правова база
ДПА
Позашкільні заклад
Форма входу
Логін:
Пароль:

Про авторські програми практичних психологів

 і соціальних педагогів

 

Програма складається педагогічним працівником (в даному випадку психологом або соціальним педагогом) у тих випадках, якщо в підготовці до деяких видів робіт він користується власними розробками або черпає матеріал з різних джерел.

Вчитель переважно не користується власним, коли мова іде про програму, а тільки власним, коли мова іде про навчально-методичне забезпечення навчального курсу. Тому у вчителя така необхідність настає рідко, коли є дійсно претензії на авторську програму. Така навчальна програма проходить дуже багато процедур і апробації (часто експерименту), і затвердження… Причина в одному – зміст роботи прерогатива МОН України. А якщо є бажання творити, то прийнято процедуру апробації і затвердження. Останнім часом це питання ще більше загострилося і все більше є тенденція до стандартизації. До прикладу, забрали експерименти рівня навчального закладу (Положення про Екпериментальний навчальний заклад – 2009 р., нове Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності – ще не затверджено).

В психологічній службі – проблема: ніхто програм роботи централізовано не видає, а процедура для авторських програм чітко не прописана. В таких випадках користуються правилами, прийнятими загалом по освіті. Тобто, там, де є слово «програма», їх зміст має узгоджуватися колегіальним органом компетентних людей.

В нашій області є розроблено Положення про постійно діючу експертну групу при науково-методичній раді ІППО – 2008 р., де чітко вказано: «Відповідно до Положення про науково-методичну раду, експертна група розглядає наступні матеріали:регіональних програм науково-методичного супроводу інноваційної діяльності, авторських програм, спецкурсів, факультативів, навчально-методичної літератури тощо, за наявності рецензій науковця та практика».

Є думка, що програми психологів не зовсім є авторськими, чітко також не прописано як визначити рівень авторства. Можливо, тут компромісним є формулювання «програма курсу корекційних та розвивальних занять», але це все рівно програма, і вона має пройти процедуру затвердження колегіальним органом, щоб називатися програмою. Інакше, відповідальність за результати – на окремих людях (практичного психолога, керівника психологічної служби міста (району) та директора школи, який це допустив).

Отже, як це є в нас в області: якщо робота ведеться за програмою, опублікованою в рекомендованих джерелах, достатньо посилання на використану літературу. Якщо ні – програма проходить процедуру:

·                       Рецензування

·                       Розгляд експертною радою, яка робить висновки про дану програму, що беруться до уваги науково-методичною радою.

·                       Розгляд науково-метод. радою, яка спочатку дає дозвіл на апробацію.

·                       Апробація в районі (місті), не менше ніж в трьох закладах за відповідним наказом. На кінець року керівником психологічної служби робиться довідка з висновками про результати.

·                        Розгляд науково-методичною радою, яка вже бере до уваги висновки про апробацію і виносить рішення про затвердження.

 

Програма складається з наступних розділів (за К. Тепляковою, Л. Пономаренко):

1.     Пояснювальна записка:

·        Постановка проблеми та опис її актуальності

·        Мета, завдання, очікувані результати курсу

·        Показання до участі, критерії комплектування груп, вибору учасників

·        Опис теоретичного підходу, методологічних принципів, покладених в основу програми

·        Організація занять (загальний об’єм курсу, тривалість, частота занять і т.д. – сюди тренінгові ці заняття чи просто практичні/лекційні/лекційно-практичні, бо від цього буде залежати і час, і кількість учасників, і види робіт, і логіка тощо)

·        Тематичний план занять за наступною схемою, який часто ще називають структурою програми: тема, мета і завдання заняття, кількість годин, необхідних для проведення кожного заняття, назва форм і видів роботи, ігор, вправ, з яких складається кожне заняття.

·        Рекомендовано – інформація з досвіду апробації занять, які входять до програми курсу, але не самої програми, бо її ще немає.

2.     Список використаної літератури.

 

Все решта (розробки занять) – навчально-методичне забезпечення до програми. Воно рекомендовано, а в якому вигляді – визначає автор, але чим воно конкретніше, тим краще і надійніше, найнадійніше – конспекти всіх занять з відповідними роздатковими матеріалами. Це важливо ще й тому, що програма буде кимось апробуватись, без конспектів це уявити собі складно.

Щодо конспектів – вони повинні бути структурованими, а не набором вправ, інакше це дискредитує службу перед педагогами, які дуже добре вміють структурувати  свої уроки за відповідним типом. Якщо це лекція, то має бути план, організація групи, виклад матеріалу, його зміст хоча б тезово, підсумки заняття. Якщо тренінг – то за всіма його правилами в залежності від типу: психологічний тренінг (тут свої види), соціально-психологічний, навчальний тощо. Якщо практичне заняття – простіше, але структура за певною логікою, можна без знайомства у вступі, правил роботи, очікувань тощо.

 

Старший викладач

кафедри педагогіки і психології                                   Н. В. Глинянюк

 

 

Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Архів записів
Новини osvita.ua
Погода
Городенка 
Copyright MyCorp © 2024

Зробити безкоштовний сайт з uCoz