Рекомендації працівникам психологічної служби
• Виявляти дітей, які потребують соціально-педагогічної та/або психологічної допомоги.
• Активізувати роботу з формування навичок безпечної поведінки задля попередження випадків насильства, зокрема гендерного насильства.
• Проводити з учнями соціально-психологічні тренінги з метою зниження ступеня агресивності, формування толерантності, попередження випадків насильства.
• Сприяти проведенню психологічної та соціально-педагогічної роботи з дітьми з сімей, члени яких загинули.
• Сприяти адаптації дітей-переселенців в нових умовах.
• Для вирішення ситуації шкільному психологу варто працювати не лише з дитиною, яка стала жертвою насильства, чи з переслідувачем, але й з усім класом.
• Проводьте заняття з дітьми з метою формування толерантного ставлен-
ня до інших точок зору, до різноманітностей.
• Порадьте дітям і батькам отримувати інформацію з різних джерел, аналізувати і зіставляти її.
• Порадьте батькам та колегам знизити емоційне сприйняття отримуваної інформації.
• Надайте батькам інформацію про конфлікти, способи їх попередження
та вирішення.
Рекомендації класним керівникам
Основною допомогою в надзвичайних ситуаціях для дітей є:
•Зрозумілі, відкриті пояснення того, що відбувається і, можливо, буде
потреба повертатися до цієї розмови не один раз.
• Допомога у висловленні своїх почуттів через розмову, гру, малю-
вання тощо.
• Дитина може потребувати поради, як реагувати на запитання інших
дітей (наприклад, якщо хтось із батьків постраждав чи загинув, чи,
можливо, через інші обставини).
• Відпочинок, заняття улюбленими справами, що викликають задоволення.
• Загальна підтримка як у сім’ї, так і в навчальному закладі.
• Знайомий звичний розпорядок дня для відновлення відчуття спокою.
• Регулярні запевнення, що все буде добре, що близькі люди піклуються і дбають про безпеку.
• Стежте за груповою динамікою класу, щоб вчасно виявляти випадки насильства та реагувати на них.
• Якщо Ви вважаєте, що дитина стала жертвою насильства, перш за все переконайтеся, що це дійсно цькування, а не локальний конфлікт.
• Заохочуйте дітей розповідати про свої проблеми вам або своїм батькам.
• Заохочуйте батьків виявляти проблеми спілкування та взаємодії дитини в колективі, звертатись до практичного психолога.